foto Michal Ureš |
V dnešní nové době si tento žánr své místo a zařazení a podobu znovu hledá. O
tom, že se mu to bude určitě dařit, svědčí tento příklad inscenace uváděné v divadle
Alfred ve dvoře, která vyšla z pera výjimečného českého soudobého
skladatele Martina Smolky, jehož
tvorba mě tak nějak provází celým životem. Znám dobře jeho sborovou tvorbou (například
Etudy pro Bambini) a je autorem i jediného operní představení, které jsem
navštívila cíleně a dobrovolně Nagano (v
roce 2004 uvedlo Národní divadlo Praha). Mimochodem, tato opera je jediný příklad české soudobé postmoderní operní tvorby.
foto Michal Ureš |
V režii autora libreta Jiřího Adámka a s téměř
symbolickým názvem Bludiště seznamů tato „ztišená“ opera rezignovala na koncept velkého jeviště a přítomnost operního sboru. Původně pod názvem Seznam, otevři se! byla uvedena v roce 2014 Národním divadlem Moravskoslezskýma. Přestože měla výjimečný ohlas a získala Cenu Divadelních novin za rok 2014, reprízy nebyly v plánu a tak autorovou úpravou a přepsáním začala čeřit vody oblasti komorních divadelních prostor, respektive byla nově inscenována v rámci nezávislé scény divadla Alfred ve dvoře.
foto Michal Ureš |
Místo orchestru Smyčcové kvarteto Pavla
Bořkovce doplněné harfou a klavírem, místo sboru herci-mluvci Boca Loca Lab. Zděšenost tradičního
operního prostředí vedoucí až k útěku ze scény symbolizuje part
kontratenoristy v podání Jana Mikušky. Vynikající hudební kompozice
s nenápadnou, ale důraznou pointou dokonale splňuje představu o současném
nezávislém hudebním divadlu plně uspokojující intelektuální i emocionální
potřebu výjimečného zážitku zcela jistě nejen u odborného publika.
foto Michal Ureš |
Tato hudebně-divadelní pocta Umbertu Ecovi, inspiračním
zdrojem byla stejnojmenná kniha tohoto výjimečného autora, je v abstraktní formě
bez postav a bez děje, zcela odhalená jen ve svém v hudebním projevu.
Přesto pracuje se silným jevištním výrazem založeným na hudební evokaci
emocionálních postojů, které vycházející z překvapivých možností samotné
kompozice nové rytmicity při využívání rozkladu a koláže mikrointervalů a
možností zvukového designu. To vše v absolutně minimalistickém pojetí
scény, skrze lineární prostorové dimenze, počítající s těsnou blízkostí
diváků, osobitým light designem a především milým a nezaměnitelným hudebním
humorem Martina Smolky.
Není nic potřeba, to, co na diváka působí je adekvátní touze
po kvalitě ve využitých prostředcích pro tvorbu uměleckého díla. Dokonale
fungující propojení hlasu a hudby. Ideální začátek nové éry, která se zatím může
zdát jaksi svou lehkostí až pomíjivá.
Fíííííí…a je to pryč!
Fíííííí…a je to pryč!
foto Michal Ureš |
Recenze Miroslava Pudláka pro OperuPlus.cz z června 2016
OdpovědětVymazathttp://operaplus.cz/bludiste-seznamu-smolkova-a-adamkova-opera-v-nove-verzi/
a taky recenze z blogu Nadivadlo.cz
OdpovědětVymazathttps://www.i-divadlo.cz/divadlo/boca-loca-lab/bludiste-seznamu
Článek HisVoice o tvorbě Martina Smolky http://www.hisvoice.cz/cz/articles/detail/3106
OdpovědětVymazatJosef Hermann v Divadelních novinách o Bludišti seznamů: http://www.divadelni-noviny.cz/bludiste-seznamu-ztisena-opera-recenze
OdpovědětVymazatBludiště seznamů v Časopise Harmonie http://www.casopisharmonie.cz/kritiky/ritual-seznamu.html
OdpovědětVymazat